Scrisoarea de intenție, întâlnită și sub numele de scrisoare de motivație, are rolul de a introduce CV-ul unui potențial angajator, de a-l atrage să citească mai multe despre tine, pentru că ai vrea să ocupi acel post.
Aceasta trebuie să treacă în revistă abilitățile tale, experiența anterioară și să răspundă cerințelor jobului (cum te pliezi pe ele) într-o singură pagină. Trebuie să convingă potențialul angajator să își dorească să afle mai multe despre tine.
Scrisoarea de intenție completează CV-ul și trebuie să îl convingă pe angajator să te cheme la interviu. Dacă un CV conține detalii legate de experiența ta anterioară, studii și aptitudini, scrisoarea de intenție ar trebui să reflecte faptul că ești persoana potrivită pentru jobul urmarit.
Aceasta trebuie să atragă atenția de la primele rânduri, pentru ca specialistul în resurse umane să continue să citească. Paragrafele ulterioare trebuie să argumenteze de ce ești persoana potrivită pentru ca finalul să îl convingă să te cheme la interviu.
Scrisoare de intenție, pas cu pas
Scrisoare de intenție are o structură standard, de la care te poți abate doar foarte rar (de exemplu, dacă aplici pentru un job la o agenție de publicitate în care se cere să fii creativ).
Ce trebuie să exprime
Ideea care stă la baza scrisorii de intenție este să explici de ce și cum te pliezi pe jobul respectiv, oferind argumente cu exemple din joburile anterioare (de tipul “am crescut vânzările X cu Y% în Z săptămâni”).
Încheierea trebuie să includă o rugăminte de a fi contactat pentru mai multe detalii sau pentru a demonstra abilitățile citate în paragrafele anterioare.
Care este scopul scrisorii de intenție
Prin informațiile conținute, scrisoarea de intenție are trei obiective, să atragă atenția, să convingă (prin argumente) că te pliezi pe nevoile companiei și să ajute la evoluția firească pentru citirea CV-ului și stabilirea unui interviu.
- Să atragă atenția– specialistul HR poate avea alte câteva zeci de scrisori de intenție pentru același job. Cuvintele tale trebuie să atragă atenția în așa măsură încât să convingă acea persoană să vrea să o citească. Pentru a face acest lucru, este important, chiar de la început, să pornești cu dreptul. Dacă ai cum să afli acest lucru, adresează scrisoarea de intenție direct persoanei care o va citi (caută informații pe site-ul companiei, pe LinkedIn sau pe pagina oficială de Facebook a firmei). O altă modalitate de a atrage atenția este să precizezi din primul paragraf o trăsătură (care este și relevantă pentru poziția pentru care aplici) care te departajează de ceilalți aplicanți.
- Să convingă că te pliezi pe nevoile companiei – odată atenția câștigată, pasul următor este să îți pliezi abilitățile dobândite pe nevoile companiei. Folosește argumente și exemple pentru a convinge că ești persoana potrivită și că nu ar mai trebui să citească și alte scrisori de intenție.
- Să conducă la citirea CV-ului și stabilirea unui interviu – scopul final al scrisorii de intenție este să te ajute să devii parte a companiei. Asigură-te că ai menționat o modalitate de contact și exprimă-ți dorința de a fi contactată în ultimul paragraf.
Cum este structurată o scrisoare de intenție
Scrisoarea de intenție ar trebui să aibă o lungime cuprinsă între jumătate de pagină și o pagină și să includă următoarele informații:
Sfaturi pentru o scrisoare de intenție remarcabilă
Principalul obiectiv al scrisorii de intenție este să convingi că ești persoana potrivită pentru jobul anunțat și că meriti să fii chemat la un interviu.
Iată, în continuare, câteva sfaturi pentru redactarea unei scrisori de intenție convingătoare, care să te ajute să obții un interviu:
- Nu depăși o pagină – experții în recrutare cred că este important să fii concis. În unele cazuri, specialistul HR are doar câteva secunde să se uite peste scrisoare ta, motiv pentru care este important să atragi atenția de la primele rânduri.
- Documentează-te despre companie și citește cu atenție care sunt cerințele jobului – ceea ce scrii în cele trei paragrafe trebuie să scoată în evidență că ai experiență, că ai obținut rezultate importante (în joburile anterioare) și că menționezi reușitele tale în corelație cu cerințele jobului.
- Focusează-te mai mult pe ceea ce poți oferi, decât pe cine/ceea ce ești – de exemplu, “Specializarea mea în antropologie mă poate ajuta să înțeleg mai bine felul în care produsele companiei sunt văzute de cumpărători” sună mai bine decât “Sunt licențiat în antropologie în cadrul Universității București”.
- Fii optimist – demonstrează entuziasm față de companie și de industria în care lucrezi. De exemplu, poți folosi o formulă de timpul “Cel mai mândru că lucrez în domeniu X am fost atunci când…”.
- Arată că înțelegi valorile companiei – caută informații online, pe site-ul firmei, pe pagina de LinkedIn/Twitter/Facebook, caută interviuri cu angajați ai companiei etc. Aptitudinile tale modelate pe valorile companiei vor atrage cu siguranță atenția angajatorului și îți vor oferi credibilitate.
- Alege un font clasic (Times New Roman sau Arial) și apelează la opțiunea “Justify”. Evită folosirea culorilor, a sublinierilor, a scrierii cursive, îngroșate etc. Acestea atrag atenția, însă intră în categoria “așa nu”. Lasă un spațiu liber între paragrafe, aspectul scrisorii de intenție trebuie să fie unul aerisit.
- Fii sincer atunci când vorbești despre propriile realizări, dar nu folosi cuvinte pompoase și clișee.
- Nu menționa ce salariu îți dorești, decât dacă firma cere expres acest lucru.
- Dacă trimiți scrisoare de intenție în format fizic, evită hârtia colorată și mergi pe varianta clasică.
- Adaptează scrisoarea de intenție la jobul pentru care aplici – chiar dacă aplici pe același post la mai multe companii, nu ar trebui să folosești fix același text. Personalizează scrisoare de intenție în funcție de cerințele companiei (extrase din anunț).
Model de scrisoare de intenție
Fiecare scrisoare de intenție este unică deși structura se menține, cu foarte puține excepții (de exemplu, dacă se cere în anunț ca scrisoare de intenție să fie “creativă” sau “inovativă”), la fel. Mai jos este un model de scrisoare de intenție.
Prenume Nume
Adresă
Nr. telefon
Domnului/Doamnei Prenume Nume angajator/HR, funcția
Sc. Compania X SRL
Domnule/Doamna + (numele persoanei),
Vă scriu pentru a aplica pe poziția de Social Media Manager pentru Compania X în urma anunțului postat pe … Am trei ani de experiență ca Social Media Assistant și cred că sunt pregătit să avansez în poziția de manager.
În anunțul postat de dumneavoastră, menționați că vă doriți un Social Media Manager care înțelege cum funcționează Internetul și trendurile din rețelele sociale. Una dintre cerințele jobului meu anterior a fost să cresc numărul de followeri pe Instagram. În mai puțin de șase luni am crescut acest număr cu peste 50% și rata de engagement cu 400%.
V-am atașat CV-ul pentru a putea afla mai multe despre traseul meu educațional, dar și o trecere în revistă a experienței profesionale. Vă mulțumesc mult pentru timpul acordat.
Pentru orice fel de clarificare sau pentru stabilirea unui interviu mă puteți găsi pe email sau la nr de telefon 444 4444444.
Cu respect,
XY
În cazul unor joburi mult mai formale s-ar putea să fie nevoie de o scrisoare de intenție în format Europass.